De slaapkamertemperatuur heeft veel meer invloed op je slaappatroon dan je denkt. Je lichaam heeft een eigen thermostaat, maar van zodra je onder de lakens kruipt, daalt die. Om hem zoveel mogelijk op peil te houden, is het belangrijk dat de temperatuur van je omgeving ’s nachts niet te veel afwijkt. Je lichaam kan dan immers niet de ideale temperatuur bereiken waardoor je slecht zal slapen. De ideale temperatuur van je slaapkamer ligt tussen 16 en 21°C en meer bepaald op 18°C


Een slaapkamer die meer dan 21°C meet, is eigenlijk te warm om goed te kunnen slapen. Het zal langer duren vooraleer je in slaap valt, de kans is groter dat je sneller wakker wordt ’s nachts en je zal onrustiger slapen. Daardoor reduceert het aantal uren dat je vast slaapt en word ’s ochtends moe wakker.

Een te koude slaapkamer is echter ook uit den boze. Een slaapkamertemperatuur van minder dan 16°C zorgt ervoor dat je minder snel opwarmt, waardoor in slaap geraken moeilijk gaat. Om je slaapkamer warmer te krijgen, kan je even voor het slapengaan de verwarming aanzetten en opnieuw uitschakelen wanneer je effectief gaat slapen. Op die manier blijft de temperatuur in je slaapkamer wel op peil.

De verwarming de hele nacht aanlaten doe je beter niet: dat zorgt voor een droge lucht die niet aangenaam is om in te slapen. Je kan ook altijd kiezen voor een warme flanellen pyjama of een warme kop thee drinken voor het slapengaan.
Staat de verwarming op je slaapkamer uit, maar blijft het toch warmer dan 21°C? Dan kan je in de eerste plaats kiezen voor lichter bedtextiel dat meer ademt: beddengoed van katoen of percale katoen. Verder weer je het best de warmte van buitenaf: kies voor rolluiken of lamellen die de warmte (vooral tijdens zomer) buiten houden.

Leave a comment